E

smartlearner.lk

O/L 2022 Buddhism Smart MCQ paper paperSinhala medium

1. බුදුරජාණන් වහන්සේ තම පළමු ධර්මදේශනය පැවැත් වූ ස්ථානය හා උන්වහන්සේගේ පරිනිර්වාණය සිදු වූ ස්ථානය දැක්වෙන වරණය කුමක්ද?

(1)

ලුම්බිණි සල් උයන හා උපවත්තන සල් උයන

(2)

ලුම්බිණි සල් උයන හා ඉසිපතන මිගදාය

(3)

ඉසිපතන මිගදාය හා සප්ථපර්නී ගුහාව

(4)

ඉසිපතන මිගදාය හා උපවත්තන සල් උයන

2. සිදුහත් බෝසතුන්ගේ අනුපමේය රූපශ්‍රිය හා ශාන්තබව දැක "මෙවන් පුතකු ලද මවක් පියෙක් නිවුණෝ වෙතියි " ප්‍රකාශ කරනු ලැබුවේ කවුද

(1)

සුජාතා සිටු දියණිය විසිනි

(2)

ප්‍රජාපතී ගෝතමිය විසිනි

(3)

කිසා ගෝතමිය විසිනි

(4)

මාගන්ධිය බිසව විසිනි

3. රෝගියෙකු හට වෛද්‍යවරයකුගේ සේවය (වෙදකම) තරමටම , උපස්ථායකගේ සේවය (හෙදකම) වැදගත් වන බව බුදුරජාණන් වහන්සේ ආදර්ශයෙන්ම පෙන්වා දුන් අවස්ථාවකට නිදසුනක් වන්නේ ,

(1)

සුනීත කථා පුවතයි

(2)

සෝපාක කථා පුවතයි

(3)

මට්ටකුණ්ඩලී කථා පුවතයි

(4)

පූතිගත්තතිස්ස කථා පුවතයි

4. සංග්‍රාම භුමියක සිටින ඇතෙකුට සතුරාගෙන් කෙතරම් හී පහර වැදුණද පසුපසට නොයන්නාක් මෙන් නින්දා ප්‍රශංසා ආදිය හමුවේ නොසැලී ඉදිරියට යාමේ හැකියාවක් බුදුරජාණන් වහන්සේට විය.මෙය ,

(1)

පුරිසධම්ම සාරාථි ගුණය නමින් හැදින්වේ

(2)

තාදී ගුණය නමින් හැදින්වේ

(3)

මහා කරුණා ගුණය නමින් හැදින්වේ

(4)

යථාවාදී තථාකාරී ගුණය නමින් හැදින්වේ

5. නිවන් පසක් කිරීමට අවශ්‍ය වන මනා වූ ප්‍රතිපත්ති රකින බැවින් මහාසංඝරත්නය ,

(1)

සුපටිපන්න නම් වන සේක

(2)

උජුපටිපන්න නම් වන සේක

(3)

සුගත නම් වන සේක

(4)

සාමිචිපටිපන්න නම් වන සේක

6. බුදුරජාණන් වහන්සේ අන්‍යාගමික ආරාමවලට වැඩම කළ කල්හි ඉතා උණුසුම් ආකාරයෙන් උනවහන්සේ පිළිගනු ලැබූ බව බොහෝ සූත්‍රවල දැක්වේ. මෙයින් ප්‍රකට වන්නේ උන්වහන්සේ තුළ පැවති ,

(1)

ආගමික සහනශීලී බවයි

(2)

උපේක්ෂා සහගත බවයි

(3)

අකම්ප්‍ය ගුණයයි

(4)

මහා කරුණා ගුණයයි

7. බුදුරජාණන් වහන්සේ, පිප්ඵලී ගුහාවට වැඩමකොට සත්‍ත බොජ්ඣංග ධර්මය දේශනය කිරීමෙන් පසු එය ශ්‍රවනය කොට තම රෝගී තත්වයෙන් මිදුන,

(1)

මහා කාශ්‍යප හිමි ය

(2)

ගිරිමානන්ද හිමි ය

(3)

මහා මුගලන් හිමි ය

(4)

චුන්ද හිමි ය

8. ස්වාභාවික පරිසරයම දම්සබා මණ්ඩපය බවට පත් කරගත් අවස්ථා රැසක් ගෞතම බුදු සිරිතෙන් ප්‍රකට වේ.ඒ අනුව උන්වහන්සේ වේදනා පරිග්‍රහ සූත්‍රය දේශනා කළේ ,

(1)

අචිරවතී නදී තීරයේ පිහිටි අඹ වනයේදී ය

(2)

චම්පා නුවර අසල ගග්ගරා පොකුණ සමීපයේ දී ය

(3)

ගිජ්ජකූට පර්වතයේ සුකරකත ලෙනෙහි දී ය

(4)

විශාලා මහ නුවර වන පියසකදී ය

9. සිදුහත් බෝසතාණන් වහන්සේ නෙක්ඛම්ම පාරමිතාව සම්පූර්ණ කළ ආකාරය ප්‍රකට වන ජාතක ක්ථාව කුමක්?

(1)

ලෝමහන්ස ජාතකය

(2)

මඛාදේව ජාතකය

(3)

තේමිය ජාතකය

(4)

මහාකපි ජාතකය

10. තණ්හා මාන මිත්‍යාදෘශ්ටියෙන් තොරව කරුණා ප්‍රත්න්‍යාවෙන් යුතුව තමාගේත් අනුන්ගේත් අභිවෘද්ධිය පිණිස බලවත් උත්සාහය ඇති කරගනිමින් ස්ම්පූර්ණ කරන පාරමිතාව හදුන්වන්නේ

(1)

ප්‍රත්න්‍යා පාරමිතාව නමිනි

(2)

වීර්ය පාරමිතාව නමිනි

(3)

අධිෂ්ඨාන පාරමිතාව නමිනි

(4)

ක්ෂාන්ති පාරමිතාව නමිනි

11. බුදුරජාණන් වහන්සේ ,ගිරිමානන්ද හිමියන්ට රෝග වැළදීමට හේතුවෙන කරුණු 8ක් දේශනා කළහ.එම කරුණු අතරට අයත් නොවන කරුණ කුමක්ද?

(1)

පින් ධාතුව කිපීම

(2)

ලේ ධාතුව කිපීම

(3)

ඍතු විපර්යාස හේතු වීම

(4)

කර්ම විපාක පදනම් වීම

12. බුදුරජාණන් වහන්සේ ,"යමෙක් මල් පලතුරු උයන්,වනාන්තර වවත්ද,ඒ දඩු පාලම් පැන්හල් පොකුණු තනා දෙත්ද ඔවුන්ට දිවා රෑ පින් වැඩේ"යනුවෙන් දේශනා කළේ ,

(1)

අනේපිඩු සිටුතුමා ඇසූ ප්‍රශ්නයකට පිලිතුරු වශයෙනි

(2)

තෝදෙයය පුත්‍ර සුභ මානවකයා ඇසූ ප්‍රශ්නයකට පිලිතුරු වශයෙනි

(3)

එක්තරා දෙවියෙක් විමසූ ප්‍රශ්නයකට පිලිතුරු වශයෙනි

(4)

විශාකාව විමසූ ප්‍රශ්නයකට පිලිතුරු වශයෙනි

13. ජාතික,ආගමික හා සංස්කෘතික විවිධත්වයක් ඇති ශ්‍රී ලාංකික ජන සමාජයේ සහජීවනයෙන් කටයුතු කිරිම සදහා අදාළ නොවන කරුණ කුමක්ද ?

(1)

කුමන ආගමකට ජතියකට අයත් අයෙකුට වුවද අවැඩක් නොකර සිටීම

(2)

සියලු ජාතීන් කෙරෙහි සතර සංග්‍රහ වස්තුවලට අනුව පැවතීම

(3)

වෙනත් ආගමික සිද්ධස්ථානවලට ගරු කිරීම හා හානි නොකිරීම

(4)

සෑම ආගමකින්ම උගන්වන්නේ එකම දෙයක් බව පිළිගෙන සියලු ආගම් ඇදහීම

14. "ස්වාමීනි මම බොහෝ දේ පාඩම් කර ඇත්තෙමි.එහෙත් දැන් ඒවා මතකයට නගා ගත නොහකිය.එයට හේතුව කුමක්දැයි "බුදුරජාණන් වහන්සේ වෙත පැමිණි බමුණෙක් විමසූ කල්හි උන්වහන්සේ දේශනා කළේ

(1)

පංච නීවරණ ධර්ම සිත තුළ ක්‍රියත්මක වන නිසා මතකයට නොඑන බවයි

(2)

අකුසල මූල තුන සිත තුළ ක්‍රියත්මක වන නිසා මතකයට නොඑන බවයි

(3)

සතර අගතියෙන් යුතුව කටයුතු කිරිම නිසා මතකයට නොඑන බවයි

(4)

පස් පවු වල නිරත වන නිසා මතකයට නොඑන බවයි

15. කුසල ධර්ම දියුණු කරන මානසික අභ්‍යාසය භාවනාව බව පෙන්වා දී ඇත.මෙහිදී කුසල ධර්ම යනුවෙන් අදහස් වනනේ,

(1)

නිරෝගී,නිවරදි,දක්ෂ යන්නයි

(2)

සැදැහැවත්,නිවරදි,දක්ෂ යන්නයි

(3)

යහපත්,නිවරදි,දක්ෂ යන්නයි

(4)

දක්ෂ,ධංමධර,ශික්ෂාකමී යන්නයි

16. සමථ භාවනාවේ දී කෙටි කලකින් උඅසස් ප්‍රතිපල ලබා ගැනීමට අනුගමනය කළ යුතු වඩාත් වැදගත් පිලිවෙත වන්නේ,

(1)

සම පතලිස් කර්මාස්ථාන ඉගෙන ගැනීමයි

(2)

උපඋපදේශ සහිතව චරිතයට සුදුසු කර්මාස්ථානයක් වැඩීම.

(3)

පුද්ගල චරිත ලක්ෂණ හදුනාගෙන තිබීම.

(4)

භාවනාවෙ පූර්ව අවශ්‍යතා ගැන මනා දැනුමක් ලබාගැනීම.

17. "ඔබ වහන්සෙගේ ශාස්තෘවරයා දෙසන දහම කුමක්?" "හෙතු ප්‍රත්‍ය ඇතිකල ඇතිවන්නා වු ධර්මයො හෙතු ප්‍රත්‍ය නැති කල නැති වෙත් යන දහම මාගෙ ශාස්තෘ බුදුරජාණන් වහන්සේ දේශනා කරති.

(1)

සන්ජය ප්‍රිරිවැජියා සහ අස්සජි හිමි.

(2)

කොලිත පිරිවැජියා හා අස්සජි හිමි.

(3)

උපතිස්ස පිරිවැජියා සහ අස්සජි හිමි.

(4)

උපතිස්ස පිරිවැජියා සහ බද්දිය හිමි අතර.

18. නාම රූප ධර්ම හෙතුකොටගෙන ආයතන හය (ෂඩායතන) ඇතිවන බව පටිච්චසමුප්පදයේ දැක්වෙයි. එම ආයතන හය දැක්වෙන වරනය කුමක්ද?

(1)

නාම රූප වේදනා සංඥා සංඛාර විඤ්ඤාණ

(2)

රූප ශබ්ද ගන්ධ රස ස්පර්ශ ධර්ම

(3)

පඨවි ආපෝ තේජෝ වායෝ ආකාස සමුද්‍ර

(4)

චක්ඛු සෝත ඝාණ ජිව්හා කාය මන

19. පුනර්භවය තහවුරු කරන සත්වයාගේ පෙර භවයන්හි පැවැත්ම හා මතු භවයන්හි පැවැත්ම දක්නා ඥානයන් හඳුන්වන්නේ

(1)

පුබ්බේනිවාසානුස්සති හා චතූපපාත ඥාන යනුවෙනි

(2)

පුබ්බේනිවාසානුස්සති හා ආසවක්ඛය ඤාණ යනුවෙනි

(3)

චතූපපාත හා ඉද්ධිවිධ ඤාණයන් වෙනි

(4)

දික්කසෝත හා පර චිත්ත විජානන ඥාන යනුවෙනි

20. බුදු දහමට අනුව දුකින් මිදීමට අදාල මග අනුපූර්ව ශික්ෂා වකි. අනුපූර්ව ක්‍රියාවලියකි.අනුපූර්ව ප්‍රතිපදාවකි .මෙම අනුපිළිවෙලින් යායුතු ගමන් මගෙහි පළමු පියවර ලෙස සැලකෙන්නේ,

(1)

සමාධියයි

(2)

ප්‍රඥාවයි

(3)

ශ්‍රද්ධාවයි

(4)

භාවනාවයි

21. මහා ඇතාගේ අඩි සලකුණ තුළට වනයේ වෙසෙන ඕනෑම සතකුගේ අඩි සලකුණු ඇතුළත් කළ හැකි වන්නාසේම ,අවුරුදු හතළිස් පහක් මුළුල්ලේ බුදුරජාණන් වහන්සේ දේශනා කළ ධර්මය ඇතුළත් කළ හැකි ප්‍රධානම ධර්ම කරුණ වන්නේ,

(1)

සතර සතිපට්ඨානයයි

(2)

චතුරාර්ය සත්‍යයයි

(3)

සතර සංග්‍රහ වස්තුවයි

(4)

සතර සෘද්ධිපාදයයි

22. මරණින් මතු පළමු ආත්මභාවයේදී හෙවත් ඊළඟ භවයේදී විපාක දීමට ඉදිරිපත් වන කර්ම හඳුන්වන්නේ,

(1)

දිට්ඨධම්ම වේදනීය කර්ම ලෙස ය.

(2)

උපපජ්ජවේදනීය කර්ම ලෙස ය

(3)

අපරාපරිය වේදනීය කර්ම ලෙස ය

(4)

අහෝසි කර්ම ලෙස ය

23. ලෙසය සත්ත්ව වර්ගයා අතර ජීව විද්‍යාත්මක වෙනස්කම් දැක්වීමට බොහෝ සාධක පැවතිය ද මිනිසා පිළිබඳ එබඳු වෙනස්කම් දැක්විය නොහැකි බවත් ලිංග ජාති වශයෙන් මිනිසුන් අතර සමානත්වයක් ඇති බවත් දේශනා කරනු ලැබුවේ,

(1)

වසල සුත්‍රයේ දී ය.

(2)

කසීභාරද්වාජ සූත්‍රය දීය.

(3)

වාසෙට්ඨ සූත්‍රයේ දී ය.

(4)

අග්ගඤ්ඤ සූත්‍රයේ දී ය.

24. දානය හා ධර්මානුකූල හැසිරීම යන මඟුල් කරුණු දැක්වෙන මංගල සූත්‍ර දේශනා පාඨ ඇතුළත් වර්ණය කුමක්ද?

(1)

"දානං සීලං පරිච්චාගං"

(2)

"දානං සීලංච භාවනා"

(3)

"දානං සග්ගස්ස සෝපානං"

(4)

"දානංච ධම්ම චරියාච"

25. ිඟාලෝවාද සූත්‍රයේ දැක්වෙන පරිදි පැවිදි පක්ෂය විසින් ගිහි ජනතාව වෙනුවෙන් ඉටුකළ යුතු යුතුකම් අතරට අයත් නොවන කරුණ වන්නේ,

(1)

පවින් වැලැක්වීම ය.

(2)

යහපත් ක්‍රියාවල යෙදවීම ය.

(3)

මෛත්‍රී සහගතව සහගත ව කතා කිරීම ය.

(4)

සුගතියට මග කියා දීම ය.

26. පුද්ගලයකුගේ දියුණුවට මෙන්ම පරිහානියට ඉවහල් වන කරුණු සඳහන් කරමින් දේශනා කරන ලද්දේ,

(1)

මංගල හා වසර සූත්‍ර යි.

(2)

මංගල හා සිඟාලෝවාද සූත්‍රයි.

(3)

මංගල හා පරාභව සූත්‍රයි.

(4)

පරාබව හා වසල සූත්‍රයි.

27. ගිහි ජීවිතය ජීවිතය හා සම්බන්ධව සැළකීමේදී ජීවිත හා දේපළ ආරක්ෂා වීම,පවුල් ජීවිතේ ජීවිතයේ සාමය හා සතුට ඇතිවීම,විස්වාසය,මනා සිහිබුද්ධිය හා සෞඛ්‍ය ඇතිවීම යන කරුණු සුරක්ෂිත වන්නේ,

(1)

දස පින් කිරියවත්වල යෙදීම තුළිනි.

(2)

පඤ්චශීල ප්‍රතිපත්තියෙහි පිහිටා කටයුතු කිරීම තුළිනි.

(3)

ත්‍රිවිධ පුණ්‍ය ක්‍රියාවල යෙදීම තුළිනි.

(4)

සතර සංග්‍රහ වස්තු වල යෙදීම තුළිනි.

28. "තමාට අහිත වූ අයහපත් දේ කිරීම ඉතා පහසුය.වැඩදායක යහපත් දේ කිරීම අපහසුය".මෙම අදහස ඇතුළත් ධම්මපද ගාථා වේ මුල් දෙපදය වන්නේ,

(1)

"අත්තනාච කතං පාපං - අත්තනා සංකිලිස්සති" යන්නයි.

(2)

"යෝ චේ වස්සසතං ජීවේ- දුස්සීලෝ අසමාහිතෝ"යන්නය

(3)

"සුකරානි අසාදුනි-අත්තනෝ අහිතානිච"යන්නයි.

(4)

"නතං කම්මං කතං සාධු - යං කත්වා අනුපත්තති"යන්නයි.

29. නුවණින් පිරික්සා,සිතා විමසා කටයුතු කිරීම,රෝග නිධානය විමසා පිළියම් කරන වෙදැදුරකු මෙන් ක්‍රියා කිරීම,දොස් නිදොස් සොයා බලා නිදොස් දේ කිරිම යන අදහස් ඇතුළත් පාඨය කුමක්ද?

(1)

සුචිකම්ම

(2)

නිසම්මකාරි

(3)

සංයත

(4)

ධම්මජීව

30. බුදුරජාණන් වහන්සේ විසින් සිත් කළ ස්ථාන ලෙස වර්ණනා කළ ලද නිග්‍රෝධය, චෞර ප්‍රපාතය,කාල ශිලාව,සප්ප සොණ්ඩික පබ්භාරය හා තපෝදාරාමය වැනි ස්ථාන පිහිටියේ?

(1)

විශාලා මහනුවරයි

(2)

රජගහ නුවරයි

(3)

කුසිනාරා නුවරයි

(4)

සැවැත් නුවරයි

31. දීඝ නිකායේ මක්කවත් වක්ක වත්ති සගවත්ත සිහනාද සූත්‍රයේ සඳහන් පරිදි දළ්හනේමි නම් සක්විති රජු සතුව පැවති සප්තරත්නය අතුරෙන් චක්‍ර රත්නය සංකේතවත් කරන්නේ,

(1)

රාජත්වය යි.

(2)

රජුගේ රියසකයි.

(3)

චක්‍රාවාටයයි.

(4)

රාජ්‍ය ආරක්ෂාවයි.

32. රාජ්‍ය පාලනය පිළිබඳ බෞද්ධ ආකල්පය පැහැදිලි කෙරෙන ප්‍රකාශ කිහිපයක් පහත දැක්වේ. a.රාජ්‍ය පාලකයින් සමගි ව ක්‍රියා කළ යුතුය. b.රාජ්‍යය තුළ අධාර්මික ක්‍රියා මැඩලිය යුතුය. c.නීතියක් කඩ නොකොට ආරක්ෂා කළ යුතුය. d.විශාරදයන් ගෙන් උපදෙස් ලබාගත යුතුය. මෙම ප්‍රකාශ අතුරින් සප්ත අපරිහානිය ධර්ම වලට අයත් ප්‍රකාශ ඇතුළත් වරනය තෝරන්න.

(1)

a පමණි

(2)

a සහ c පමණි

(3)

b සහ c පමණි

(4)

c සහ d පමණි

33. වැලිවිට අසරණ සරණ සිරි සරණංකර සංඝරාජ මාහිමිපාණන් වහන්සේ විසින් රචිත ග්‍රන්ථ ගණයට ඇතුළත් නොවන්නේ,

(1)

මුනිගුණාලංකාරය යි.

(2)

බුදුගුණාලංකාරය යි.

(3)

සාරාර්ථ සංග්‍රහය යි.

(4)

සතර බණවර සන්නයයි.

34. ඉංග්‍රීසි පාලන සමයේ පිරිහීමට පත්ව තිබූ බෞද්ධ අධ්‍යාපනය හා බුදු දහම නගා සිටුවීමට දේශහිතෛශී පිරිස් සමග එක්වී පරම පරමවිඥානාර්ථ පරම විඥානාර්ථ බෞද්ධ සමාගම පිහිටුවනු ලැබුවේ,

(1)

මිගෙට්ටුවත්තේ ගුණානන්ද හිමියන් විසිනි.

(2)

හික්කඩුවේ ශ්‍රී සුමංගල හිමියන් විසිනි.

(3)

අනගාරික ධර්මපාල ධර්මපාලතුමන් විසිනි.

(4)

හෙන්රි ස්ටීල් ඕල්කට් තුමන් විසිනි.

35. පංච සතිකා සංගීතිය නමින් හැඳින්වෙන්නේ,

(1)

ප්‍රථම ධර්ම සංගායනාව යි.

(2)

දෙවන ධර්ම සංගායනාව යි.

(3)

තෙවන ධර්ම සංගායනාව යි.

(4)

සිව්වන ධර්ම සංගායනාව යි.

36. තෙවැනි ධර්ම සංගායනාවේ ප්‍රතිඵල ගණයට අයත් නොවන කරුණ වන්නේ,

(1)

අභිධර්ම පිටකයට කථාවත්ථුපකරණය එක්වීමය.

(2)

දුස්සීල මහණුන් සසුනෙන් නෙරපීම ය.

(3)

ධර්මය කට පාඩමින් රැගෙන යාමට භාණක පරපුර කට පරපුරට පැවරීම ය.

(4)

දේශීය හා විදේශීය ධර්ම ප්‍රචාරය සිදුවීම ය.

37. පුරාවිද්‍යාඥයින් ගේ මතයට අනුව බුද්ධ ප්‍රතිමා කලාවේ ආරම්භය සිදුවී ඇත්තේ,

(1)

ක්‍රිස්තු පූර්ව පළමු වන සියවසේදීය.

(2)

ක්‍රිස්තු පූර්ව තෙවන දෙවන සියවසේදී ය.

(3)

ක්‍රිස්තු වර්ෂ පළමු සියවසේදී ය.

(4)

ක්‍රිස්තු වර්ෂ තෙවන සියවසේදී ය.

38. ලක්දිව බුදුදහම ස්ථාපිත වීමත් සමග දේවානම්පියතිස්ස රජතුමා විසින් ඉදිකරන ලද ථූපාරාම දාගැබෙහි තැන්පත් කර ඇත්තේ බුදුරජාණන් වහන්සේගේ,

(1)

ග්‍රීවා ධාතුවය.

(2)

දකුණු අකු ධාතුව ය.

(3)

ලලාට ධාතුව ය.

(4)

වම් අකු ධාතුව ය.

39. ස්තූපය සඳහා ඉදි වූ වනා වෘත්තාකාර පියස්සක් සහිත ගෘහය චෛත්‍යඝර හෙවත් වටදාගේ නමින් හැඳින්වෙන අතර පැරණි ලක්දිව චෛත්‍යඝර අතර කලාත්මක බවින් අනූන වටදාගෙය පිහිටා ඇත්තේ,

(1)

ථූපාරාමයේ ය.

(2)

අම්බස්තලයේ ය.

(3)

ලංකාරාමයේ ය.

(4)

මැදිරිගිරියේ ය.

40. ශ්‍රී ලාංකේය බෞද්ධ සිතුවම් කලාව විෂයයෙහි භාරතීය ආභාසය ප්‍රබල ප්‍රභලව සිදුව ඇත ප්‍රබල ව සිදු ව ඇත එහි ලා ඉන්දියාවේ පැරණි අජන්තා සිතුවම් වලට නෑකම් කියන සිතුවම් විද්‍යාමාන වන්නේ,

(1)

දඹුලු විහාර සිතුවම් තුළ ය.

(2)

සීගිරි සිතුවම් තුළ ය.

(3)

කැලණි විහාර සිතුවම් තුළ ය.

(4)

දඹ්ලාගල සිතුවම් තුළ ය